Przejdź do głównej zawartości

Linia kolejki wąskotorowej Gliwice-Racibórz

 Koleje wąskotorowe jeszcze nie tak dawno, dobrze się miały na Górnym Śląsku. Dziś niewiele z nich zostało. Poszukiwanie pozostałości po torach, peronach i stacjach to fajna opcja na całodzienną wycieczkę rowerową.  Linia kolejki wąskotorowej Gliwice-Racibórz powstała na długo przed wybuchem II wojny światowej. Wtedy cały jej przebieg znajdował się po niemieckiej stronie Śląska. Blisko granicy z Polską. Spośród przedstawionych poniżej 20 stacji, budynki dworca zachowały tylko na ośmiu. Warto je odwiedzić, ponieważ nie wiadomo ile jeszcze, będą stać. 



Mapka:

Wszystkie mapki z tego bloga można otwierać w Google Maps
Zaznaczyć gwiazdkę na miniaturze --> Otworzyć aplikację Google Maps --> MENU --> TWOJE MIEJSCA --> zakładka MAPY.



--- Racibórz Płonia (Ratibor Plania) ---

 Pierwsza stacja na liście, ostatnia na tej linii. Na jej miejscu stoi dzisiaj szkoła. Śladu po dworcu i peronach brak. Jak się dobrze przypatrzeć, widać zarys nasypu kolejowego. Z tej stacji odchodziła​ bocznica do zakładu Simens Plania Werke, znajdującego się obok. Powstała w 1903 roku. Została zamknięta w 1939 z powodu powodzi. Nie została uruchomiona ponownie, ponieważ jej połączenie z następną stacją zostało przerwane przez budowę kanału Ulga. Przez który nigdy nie przerzucono mostu dla tej linii.





--- Dębicz (Lucasine) ---

 Ta stacja funkcjonowała jako wąskotorowa do 1939 roku. Bardzo ciekawa była jej lokalizacja praktycznie na granicy Polsko-Niemieckiej, gdzie do dziś zachowały się budynki celne obu stron. Po wkroczeniu Rosjan w 1945 roku linia wąskotorowa została w tym miejscu rozebrana, po czym w 1948 położono tory o normalnym rozstawie szyn.


--- Obora (Ratibor Stadtwald) --- 
 Była ona zlokalizowana w pobliżu dzisiejszego wejścia do Arboretum Bramy Morawskiej. Śladu po budynkach i peronie brak. Tutaj też zostały poszerzone tory w okolicznościach podobnych jak wyżej.

--- Racibórz Markowice (Markdorf) ---
Znajdowała w pobliżu standardowego dworca kolejowego. Jej tory o rozstawie 785 w kierunku Raciborza spotkała podobna historia jak dwie wcześniejsze stacje. W kierunku na Gliwice funkcjonowała tutaj normalna kolej wąskotorowa od 1902 do 1992 roku.


W pobliżu nasypu znajduje się takie coś:




--- Babice (Babitz) ---

 Tutaj budynku stacji również brak. W pobliżu stoi jakaś rudera, ale nie była ona raczej stacją. Jest za to peron i tory a po drugiej stronie ulicy Wiejskiej idzie piękna linia na nasypie. Przejezdna rowerem.
Było jeszcze coś takiego jak Babice Żwirownia, ale tam się nie da dostać i nie wiadomo czy naprawdę było.

-- Nędza (Bucheanu, Nensa) --
 W końcu budynek stacyjny. Niestety popada w ruinę. Funkcjonował w latach 1902-1966.  W tej miejscowości w odległości 3-km od stacji Nędza. Znajduje się Niemiecki szlaban przeciw pancerny sprzed 1939 roku. Zlokalizowany jest na wiadukcie kolejowym przy ulicy 3 Maja.





--- Szymocice Wieś ---
 To był naprawdę byle jaki przystanek. Funkcjonował w latach 1950-1966. Nie ma tam chyba żadnego śladu po peronie, ale są dwie fajne rzeczy w odległości kilkuset metrów w obu kierunkach. W stronę Raciborza jest most nad rzeką Suminą a w kierunku Gliwic linia wąskotorowa leci tunelem pod drogą i torowiskiem.







 --- Szymocice (Simsforst) ---
 W miejscu stacji nie ma nic ciekawego. Funkcjonowała ona w latach 1902-1966. Przed stacją widać gdzie tory przechodziły przez drogę.



Następnie linia leciała długo, długo przez las, aby wyłonić się w okolicach Rybnika.

--- Rybnik Stodoły --- 
 1901-1992. Jest tam trochę porośniętych lasem torów, peron i tablica z nazwą stacji. Znajduje się przy drodze na Rudy. Ten przystanek może zostać reaktywowany, ponieważ są kompletne tory do następnej stacji, na której do dziś odbywa się ruch turystyczny. Tory idą nawet przez niedawno wyremontowaną ulicę Rudzką.



--- Paproć (Paprotsch) ---

 Jest jedna z trzech stacji, gdzie odbywa się ruch turystyczny. Funkcjonuje ona od 1901 roku.  Jej lokalizacja jest nieco przesunięta względem historycznego stanu. Dziś jest to przystanek z tablicą, gdzie lokomotywa odpina się od wagonów, okrąża je,  zapina  się z drugiej strony i wraca z pasażerami z powrotem. Zabytkowy budynek stacji jest to oddalony o kilkadziesiąt metrów. Niestety jest to opuszczona rudera.










  Dalej w kierunku na Gliwice linia prowadzi przez most na rzece Rudzie, niestety nie ma do niego doprowadzonej drogi. Da się dojechać nasypem.




--- Rudy (Rauden) ---
 Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach nie trzeba nikomu chyba przedstawiać, ponieważ jest to dobrze znana i popularna miejscówka. Linia kolejki dotarła tutaj w 1899. W tym miejscu do dziś znajduje się jej zaplecze gospodarcze. 





W okresie letnim można tutaj zakupić bilet i przejechać się do sąsiednich stacji jest też sporo atrakcji dla dzieci i można coś zjeść.




--- Stanica (Stanitz lub Standorf) ---
 Ostatnia z trzech funkcjonujących stacji. Budynek dworca jest zamieszkany i być może dzięki temu nie rozpada się jak inne. Stacja funkcjonuje od 1899. W pobliżu znajdują się niemieckie domy celne sprzed 1939 roku.




--- Pilchowice (Bilchengrund) ---
 Pozostał budynek stacyjny i magazynowy Wiemy też, że stacja funkcjonowała od 1899 do 1991 roku i pozostało w okolicy sporo torów. W tej miejscowości jest wiele zabytkowych budynków. Na skraju lasu znaleźć można schrony sprzed 1939 roku niemieckiej Pozycji Górnośląskiej.



Wąskie tory na terenie Pilchowic


--- Pilchowice Bierawka ---
 Nie pozostały chyba żadne ślady po tej stacji. Funkcjonowała od 1899 do 1980.


--- Nieborowice (Neubersdorf) ---
 Funkcjonowała w latach 1899-1992. Stoi nadal budynek stacyjny. Widać go elegancko z wiaduktu na DK78. W pobliżu znajdują się kolejne niemieckie schrony.






  Na tej stacji zachowało się sporo torów, ślady peronu i resztki urządzeń kolejowych. Budynek dziś jest zamieszkany, być może dzięki temu, jeszcze się nie zawalił. Niestety magazyn przy stacji już się rozpadł.


Pod koniec lata budynek wygląda tak





--- Mysia Góra ---
 Nigdy tam nie było żadnych budynków stacyjnych. Przystanek funkcjonował od lad 60 do 1991.


--- Bojków Górny (Schönwald Oberdorf) ---
 Wiemy tylko, że przystanek funkcjonował w latach 1899-1991 i nigdy nie posiadał budynków stacyjnych.



--- Bojków (Schönwald) ---
  Ten przystanek też funkcjonował w latach 1899-1991 miał on charakter towarowy, lecz zawsze zatrzymywały się tu również pociągi pasażerskie. W pobliżu znajduje się kolejna grupa niemieckich schronów.



Pod autostradą A4 zostawiono miejsce. Tam, gdzie przebiegały tory.
Ul. Bojkowska w tle Gliwice


--- Gliwice Kopalnia  ---
 Przystanek ten powstał w 1945 roku dla pracowników pobliskiej kopalni. Kopalni już dawno tam nie ma. Przystanek nie funkcjonuje od 1991 roku. W jego pobliżu znajduje się muzeum odlewnictwa. Budynek stacji został rozebrany w 2016 roku.




--- Gliwice Trynek (Gleiwitz Trinneck) ---
Ostatnia stacja na tej liście funkcjonowała od 1899 do 1992. Budynek nadal stoi, lecz popadł w ruinę.



 Tym przystankiem kończymy tę listę, ponieważ historycznie ta  linia tutaj się kończy. A właściwie zaczyna. Dalsze stacje w Gliwicach zostały dobudowane po wojnie, by połączyć Gliwicko-Raciborską linię z Bytomiem tym samym przyłączyć ją do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w skrócie GKW.
 GKW jest również szalenie ciekawym tematem do dziś przetrwał w użytku znacznie większy odcinek dla ruchu turystycznego. Z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego więcej informacji na ten temat w tym rozkład jazdy jest na ich stronie http://www.gkw.pl.


 Większość informacji na temat linii kolejki wąskotorowej Gliwice-Racibórz pozyskano ze stronki www.bazakolejowa.pl



 

Komentarze

  1. Wszystko oki, ale jeszcze w latach 80-tych w Bilchengrund-Bierau (Pilchowice-Bierawka) istniał przystanek kolejki, a przed wojną (około 1907 roku) wybudowano jeszcze odcinek Gliwice Trynek-Gliwice Stara Huta... Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś czytałem na ten temat, wtedy te linię połączono z GKW.

      Usuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz