W ostatnim czasie miałem okazję wziąć udział w rozładunku pancernej blachy, konkretnie tylnego pancerza czołgu T-34. Jak się okazało, element ten pochodzi z miejscowości Gogołowa, co musi oznaczać, że czołg należał do 1. Czechosłowackiej Samodzielnej Brygady Pancernej i brał udział w bitwie o Żory! Zaciekawiony postanowiłem dowiedzieć się, czy jesteśmy w stanie powiedzieć jakieś konkrety na temat tego egzemplarza.
24.03.1945 atakiem na Żory rozpoczęła się tzw. druga faza Operacji Ostrawskiej. W tym dniu 1. Czechosłowacka Brygada Pancerna utraciła 7 czołgów, z których tylko dwa bezpowrotnie.
Warto wiedzieć, że na polu bitwy znalazły się również czołgi z radzieckiej 5. Brygady Pancernej Gwardii, natomiast właśnie w Żorach nastąpiło pewne rozdzielenie sił. Czołgi radzieckiej brygady oraz 3. batalion czechosłowacki uderzyły w kierunku Rogoźna i Rój następnie Świerklany. Natomiast 1. i 2. bataliony czechosłowackie na Baranowice, Osiny następnie Borynia, potem Szeroka i Gogołowa. Więc widoczny na zdjęciu tył pancerza najprawdopodobniej należał do któregoś z nich.
Następnego dnia, 25 marca w całej brygadzie utracono 7 czołgów, z których 4 bezpowrotnie.
![]() |
| Fragment aneksu do nakazu poufnego nr 19 - plany grobów poległych (VÚA–VHA, f. SSSR IX. 1. čs. sam. tanková brigáda, kart. 14, inv. č. 99/5) |
Miało to miejsce podczas akcji wymyślonej przez dowódcę 1.
Czechosłowackiej Brygady Pancernej mjr. Vladimir Janko. Trzy czołgi z załogami złożonymi
wyłącznie z ochotników miały przełamać front, przebić się na niemieckie tyły i
zająć tam kluczowe skrzyżowanie, aby uniemożliwić niemieckim pojazdom wojskowym
swobodne poruszanie się. Pierwszy czołg prowadził właśnie Antonín Šulák:
Wlecieliśmy do wioski, która była już zajęta przez wojska niemieckie. Wzdłuż drogi stały w kolumnie konie z wozami i samochody. Wiedziałem, że im szybciej będę jechał, tym większe prawdopodobieństwo, że przejadę. Dowódca Brygady Vladimir Janko nam to podkreślał, mamy jechać jak najszybciej i na pełnym gazie. I musicie zmieść tę drogę, jeśli diabeł na niej stoi zmiecie go. Zmiotłem też kilka wozów. W ważnym momencie nie mogłem zmienić biegu, nasz czołg się zatrzymał. Gdybym spróbował jechać z taką prędkością, jaką miałem, jechałbym wolniej i może było, by to wystarczające. Niemcy się nas nie spodziewali. Obwiniam się za to”.
„Po trafieniu maszyna się zapaliła, a ja wyczołgałem się z niej, trzymając jedną rękę. Niemcy wciąż strzelali. Miałem szczęście, że mnie nie trafili i schowałem się za domem. Krew ciekła mi z głowy i ręki, czułem okropny ból w żołądku. Jeden odłamek przeciął mi skórę i przeponę.
![]() |
| Antonín Šulák pametnaroda.cz |
Nie da się niestety w tym momencie określić na 100 procent numeru czołgu, z którego pochodzi widoczny tył pancerza, jeżeli naprawdę jest to czołg Šuláka, można by było zawęzić wybór do kilku sztuk T34 z armatą 76 mm:
[(Numer wieży)/ numer seryjny/ data spisania straty](931) /310211/ + 25.3.45(562) /305203/ + 26.3.45(851) /30639/ + 26.3.45(791) /41198/ + 26.3.45
Jeżeli jednak
pancerz pochodzi z czołgu T34/85 zakładając, że data spisania strat to 25 lub
26 marca. Po odjęciu czołgów trzeciego batalionu, których nie było w Gogolowej,
zostają maszyny z numerami wież: 741, 494, 453, 942, 942, 522, 644
SOURCE:
- Vladimír Francev: Sovětská obrněná vozidla zařazená do výzbroje československé armády 1943 – 1945
- Relacja Antonína Šuláka na memoryofnations.eu
- VÚA-VHA f- SSSR IX, inv. č. 348, sign. 3/11/7, Seznam raněných, nemocných, mrtvých.
Powyższy materiał jest ciekawym dodatkiem do filmu:







Bardzo ciekawe fakty.
OdpowiedzUsuńFajnie Pan to rozpracował, super się czyta. Widzę że więcej jest tych tematów na blogu
OdpowiedzUsuńTak i będą kolejne.
Usuń